Bra böcker

Idag är jag ledig och ska åka till ett bibliotek. Har redan slukat de böcker jag hade med mig från Sverige och utan något att läsa blir mina tunnelbaneturer tråkiga. Jag har alltid varit en extrem läslus och att jobba i bokhandeln i två år gjorde mig bara värre. De två senaste jag läste var helt underbara.

Vindens skugga av Carlos Ruiz Zafón var ett riktigt läsäventyr. Den handlar om en pojke som av sin pappa visas till De bortglömde böckernas gravkammare där han får tag på ett exemplar av en sällsynt bok. Boken kommer att påverka hela hans liv och leda honom till mördare, nya vänner, trasiga människor, den stora kärleken och djävulen själv. Det utspelar sig i Barcelona och boken har lika många vändningar som det finns smågator i den staden. Helt otroligt spännande bok där jag slukade varje blad.

Den andra heter något så fantastiskt som Den vidunderliga kärlekens historia av Carl-Johan Vallgren. Boken handlar om Hercule Barfuss, en dövstum dvärg som föds av en prostituerad kvinna i början på 1800-talet. Man får följa hans liv på bordellen, dårhus och kloster där han gör intryck på alla han möter. Och så den omöjliga och underbara kärlek Hercule känner för Henriette, så fint skrivet om hur kärlek kan vara. En av de konstigaste böcker jag har läst men samtidigt så vacker och mäktig.

Läs!